En ny identitet som speglar Gotland Grönt Centrums roll
Gotland Grönt Centrum har sedan starten samlat utbildning, utveckling och samverkan för de gröna näringarna på Gotland. Vi är en plats där framtidens medarbetare utbildas, där företag utvecklas och där nya idéer får ta form. Nu lanserar vi en ny kommunikationsstrategi och visuell identitet. Syftet är att tydligare visa vår roll som samlande kraft för Gotlands gröna näringsliv.
“Vi vet att många känner till delar av vår verksamhet – naturbruksgymnasiet, olika projekt, skördefestivalen – men kanske inte ser helheten. Den nya identiteten är ett verktyg för att göra det tydligare och skapa igenkänning, men också stolthet – både internt och externt,” säger Kristina Rådkvist, vd för Gotland Grönt Centrum.
Den nya logotypen är en symbol för detta. Den cirkulära formen signalerar samverkan, rörelse och balans, och visar hur vi binder ihop människor, kunskap och initiativ för att forma framtidens gröna Gotland. De tre linjerna representerar våra tre ben: samlar, utbildar och utvecklar.
(Samlar) Platsen Gotland Grönt Centrum – där människor, idéer och företag möts för att växa.
Utbildning – med naturbruksprogrammet, anpassad gymnasieskola och vuxenutbildning inom lantbruk, djur, skog och trädgård.
Utveckling – i form av projekt och samverkansinsatser inom gröna näringar.
Intresset för och förståelse för de gröna näringarnas betydelse är idag starkt. Elevantalet på naturbruksprogrammet växer, vuxenutbildningarna blir fler och det finns ett stort intresse för utveckling hos företagen.
“För oss är identiteten inte målet i sig, utan ett sätt att visa vad vi redan gör. Vi samlar, utbildar och utvecklar de gröna näringarna på Gotland – och vi vill fortsätta vara en plats där idéer, människor och möjligheter möts,” säger Kristina.